Oprichters die denken dat zij een product/markt fit hebben gevonden terwijl dat niet zo is, komen vaak bij mij voor advies. Omdat zij beginnen met het in dienst nemen, aanwakkeren en optimaliseren van hun product voordat zij hebben gevonden wat moet worden geproduceerd, is dit een groot probleem voor het bedrijf.

Het is mijn hoop dat deze post u zal helpen herkennen wanneer uw product/markt fit is bereikt.

Marc Andreessen’s “On product/market fit for companies” is een geweldige plek om te beginnen. Als jonge ondernemer kwam ik voor het eerst in aanraking met de term “entrepreneurial” en het was een van de belangrijkste artikelen die ik ooit heb gelezen.

Andreessen’s definitie van product/markt fit is als volgt:

“Met andere woorden, de vraag naar uw product groeit in een tempo dat overeenkomt met uw vermogen om het te produceren. Het geld van de klanten stapelt zich op op de bankrekening van uw bedrijf. U haast zich om uw verkoop- en klantenserviceposities zo snel mogelijk in te vullen.”

Het is een teken van product/markt fit wanneer u niet eens substantiële veranderingen aan uw product kunt aanbrengen omdat u het zo druk heeft met het draaiende houden dat u niet eens kunt denken aan het verbeteren ervan.

Het aantal werknemers of de omvang van de investeringsronde wordt vaak gebruikt als een aanwijzing dat een bedrijf product/markt fit heeft gevonden. Een steeds groeiend aantal tevreden, loyale en hopelijk betalende consumenten is waar ik naar op zoek ben als het gaat om de oprichters van het bedrijf. Zolang je kunt, je lichaamsvet laag houden, je hartslag laag houden, en eruit zien als een Navy SEAL team.

Focussen op de markt betekent eerst de product-markt fit ontdekken.

Oprichters zijn er berucht om dat ze zich te stevig vastklampen aan oplossingen terwijl ze moeilijkheden net zo makkelijk loslaten. Uiteindelijk ligt het echte potentieel in het oplossen van het probleem. In de meeste gevallen is uw oorspronkelijke v1-hypothese over hoe een probleem op te lossen onjuist, en u zult pas een product ontdekken dat echt geschikt is voor de markt als u het lanceert, met gebruikers praat, en iterate. Voor een groot deel kan de genialiteit van een oprichter worden samengevat in hun vermogen om de perfecte uitdaging te kiezen. “De markt sleept het product uit de startup,” schreef Andreessen.

Klanten die “hun haar in brand hebben staan” noemen ze dat bij Sequoia. Toen ik nog een startup-ondernemer was, nam ik niet de tijd om goed te begrijpen wat dat betekende en ging ik ervan uit dat het gewoon een marketingfrase van de investeerders was. Nu, wanneer ik praat met oprichters, gebruik ik een langere analogie om mijn boodschap beter over te brengen. Het haar van je vriend zou het enige zijn waar hij aan zou denken als het naast je in brand zou staan. Het kan ze niet schelen of ze honger hebben, een relatiebreuk meemaken of te laat komen voor een vergadering; het blussen van het vuur zou altijd op de eerste plaats komen. Ze een slang geven – het ideale product of oplossing – zou het vuur onmiddellijk doven en hen in staat stellen hun reis te vervolgen. Ze zouden een baksteen pakken en proberen zichzelf ermee op het hoofd te slaan om het vuur te doven