Producten die kopers overwegen en die in de markt contrasteren, zijn producten die klanten minder vaak kopen. Consumenten besluiten niet snel of gemakkelijk een product te kopen; in plaats daarvan vereist het zorgvuldige overweging, onderzoek en overleg. Klanten kopen deze goederen niet vaak, maar als ze dat doen, wegen ze verschillende factoren af, waaronder prijs, gemak en hoeveel werk er bij de aankoop komt kijken.

Denk aan de airconditioner: alvorens een aankoop te doen, zal een shopper de vele merken op de markt onderzoeken. Er zijn waarschijnlijk verschillende merken en functies die hij overweegt, waaronder de mogelijkheid om de lucht te verwarmen en te koelen, een laagspannings- en tropische compressor, een strak ontwerp, betaalbare prijzen en een lange lijst met garanties en garanties. Hij zal de tijd en moeite steken in het onderzoeken en evalueren van alternatieven in termen van prijs en functies. Een van zijn criteria voor het kiezen van een merk is of het wel of niet fatsoenlijke kwaliteit biedt voor de prijs.

Catalogus-items die in verschillende categorieën vallen

Er zijn twee primaire categorieën goederen die te koop zijn: Er zijn twee soorten producten: homogeen en heterogeen. Deze marketinginleiding helpt ons de verschillen tussen de twee goederenklassen te herkennen.

Producthomogeniteit

Producten die in de detailhandel als homogeen worden beschouwd, voldoen allemaal aan een constante kwaliteitsnorm. De overeenkomsten tussen deze producten zijn groot, waardoor ze geschikt zijn om samen te classificeren. Merkreputatie, prijsstelling, esthetiek, functionaliteit en bruikbaarheid zijn allemaal factoren die anders identieke items kunnen onderscheiden. Deze kenmerken beïnvloeden de aankoopbeslissingen van consumenten. Producten met een andere kwaliteit hebben een grotere kans om op te vallen in de markt.

Autobanden en huishoudelijke apparaten zijn twee voorbeelden van vergelijkbare items in de inventaris van een winkel. Elektrische machines zijn onder andere vaatwassers, koelkasten, plafond- en voetstukventilatoren en magnetrons. Evalueer elk product op basis van zijn fundamentele kenmerken. De productmarketingmixstrategie kan een krachtig hulpmiddel zijn om deze consumptiegoederen te onderscheiden van de concurrentie.

Diverse goederen

Voor shoppers die worden geconfronteerd met een grote verscheidenheid aan goederen, zijn de kenmerken van individuele artikelen cruciaal bij het bepalen van hun uiteindelijke keuze: de kenmerken van een product zijn belangrijker dan de kosten van het product. Het gebruik van huisraad, kleding en andere grote apparaten als voorbeelden kan helpen illustreren hoe verschillende artikelen werken.

Een shirt, een broek en een jas zijn drie voorbeelden van heel verschillende soorten items die samen een typisch winkelbezoek vormen. Men gaat ervan uit dat voor deze producten specifieke afmetingen, ontwerpen, materialen en tinten nodig zijn. Toeleveringsbedrijven hebben een gevarieerde selectie om tegemoet te komen aan de voorkeuren en behoeften van de consument.

Deze categorie winkelartikelen is niet gestandaardiseerd en heeft verschillende ontwerpen, maten en kleuren. Laten we net doen alsof er geen algemeen aanvaarde norm is voor meubels. De twee families kunnen bijvoorbeeld een koelkast delen, maar niet dezelfde tafel. Gezien de verschillende afmetingen en indelingen van de twee huishoudens, zal elk meubilair nodig hebben dat is gemaakt van andere materialen (zoals zwart hout, bamboe, metaal of hout).