Consumentengoederen komen tegemoet aan de wensen van de eindklanten. Vier subcategorieën van consumptiegoederen kunnen worden geïdentificeerd aan de hand van de hoeveelheid inspanning die nodig is om ze te verwerven: gemaksgoederen, winkelgoederen, gespecialiseerde goederen en ongezochte artikelen.

Sommige producten worden gekocht op basis van de routine van de klant, terwijl andere producten meer aandacht vragen. Een klant kan meerdere paar schoenen uitproberen voordat hij voor een bepaald merk of bepaalde stijl kiest. Een klant die de opties voor mobiele telefoons onderzoekt, doet hetzelfde, waarbij hij de voor- en nadelen van de verschillende prijspunten en fabrikanten afweegt. Klanten doen in beide omstandigheden hun best, onderzoeken andere opties en kiezen degene die het beste bij hen past.

Dit soort artikelen zijn te vinden in winkels.

Laten we de definities, classificaties en variaties van winkelgoederen onderzoeken om te zien hoe ze zich verhouden tot andere consumptiegoederen.

Wat zijn in de winkel gekochte goederen precies?

Producten die meer tijd, planning, inspanning en middelen van consumenten nodig hebben op het moment van aankoop, worden winkelproducten genoemd.
De distributie van winkelproducten is, in tegenstelling tot gemaksartikelen, beperkt tot specifieke kanalen of beperkte winkellocaties.

Klanten zoeken naar de beste pasvorm en waarde door verschillende maten, kleuren en stijlen te proberen voordat ze een definitieve beslissing nemen. Ook bij meubels en elektrische apparaten overweegt de koper de kenmerken van verschillende opties voordat hij een definitieve keuze maakt.

Deze items worden zelden in bulk gekocht en staan ​​bekend om hun hoge eenheidskosten. Klanten nemen de tijd en doen onderzoek naar verschillende producten voordat ze er een kopen.

Bovendien worden winkelartikelen niet als essentieel beschouwd. Ze worden dus alleen verkocht en gepromoot aan een specifieke demografie.

Onderscheidende kenmerken van winkelitems

Er zijn kenmerkende kenmerken die winkelproducten onderscheiden van andere vormen van consumptiegoederen. Deze functies zijn als volgt:

Klanten kopen niet zo vaak consumentengoederen omdat ze ofwel niet essentieel zijn voor hun dagelijks leven of omdat ze gemaakt zijn om lang mee te gaan, maar slechts gedeeltelijk. Deze worden meestal verkregen wanneer een klant een dringende behoefte heeft om een ​​bestaand model te vervangen en de tijd en middelen heeft om een ​​geschikte vervanging te onderzoeken, te lokaliseren en aan te schaffen.

Een beperkt maar beheerd distributienetwerk: de producten in kwestie zijn niet breed op voorraad in winkels. Fabrikanten distribueren ze uitsluitend via bepaalde detailhandelaren, waardoor klanten verdere inspanningen moeten leveren om de producten te verkrijgen.

Geplande aankopen vooraf sluiten producten uit van de dagelijkse aankopen van de klant. Bovendien plannen klanten vanwege de hoge prijs van deze artikelen doorgaans hun budget, verwachtingen en behoeften voordat ze hun selectie onderzoeken.

Relatief elastische vraag doet zich voor wanneer de bereidheid van consumenten om voor een goed of dienst te betalen verandert als reactie op veranderingen in de prijs. Klanten kunnen overstappen op een product van een concurrent als er vervangende producten beschikbaar zijn tegen een lagere prijs.

Aankopen kost tijd, aangezien de klant zorgvuldig de productopties overweegt in termen van prijs, functies, ontwerp, service en prijs-kwaliteitverhouding voordat hij een definitieve beslissing neemt.

Verkopers bieden uitstekende verkoopondersteuning omdat kopers niet over de informatie beschikken die nodig is om weloverwogen aankopen te doen. Daarom gebruiken ze hun mensen om kopers door het besluitvormingsproces te leiden.

Vaak niet-standaard: er is geen universeel aanvaarde mate van kwaliteit of standaard voor verschillende productlijnen, omdat elk merk zijn eigen onderscheidende voordelen biedt. Hoewel de kernfunctionaliteit van elke mobiele telefoon hetzelfde is, kunnen de telefoons die door verschillende bedrijven worden geleverd er compleet anders uitzien en aanvoelen.