Producten die door individuen of gezinnen worden gekocht voor intern gebruik, zijn consumptiegoederen. Om te herformuleren, consumptiegoederen zijn die gekocht door de typische klant voor persoonlijk gebruik. Er zijn vier grote categorieën consumptiegoederen, die elk een unieke marketingaanpak vereisen.

Verschillende categorieën winkelbare artikelen

Over het algemeen kopen kopers items die gemakkelijk te gebruiken zijn. Onmiddellijke aankopen worden gedaan zonder uitgebreid onderzoek naar alternatieve producten. Producten die op de markt worden gebracht als ‘gemak’ zijn over het algemeen gemakkelijk verkrijgbaar, goedkoop en uniform in alle winkels. Producten zijn handig gepositioneerd, hebben een groot bereik en vragen om uitgebreide reclame.

Voorbeelden van dergelijke artikelen zijn suiker, wasmiddel, potloden, pennen en papier.

Merchandise gekocht

Mensen kopen minder snel dingen in winkels. Shoppers evalueren vaak verschillende items die ze overwegen te kopen door hun kwaliteit, prijs en visuele aantrekkingskracht te vergelijken. Daarom nemen shoppers de tijd om de voor- en nadelen van veel opties af te wegen voordat ze een aankoop doen in tegenstelling tot gemaksartikelen. Producten die in winkels worden verkocht, in tegenstelling tot producten die in gemakswinkels worden verkocht, zijn oordeelkundig verspreid en vereisen meer persoonlijke marketing en reclame.

Online producten zijn onder meer vliegtickets, woninginrichting, elektronica, kleding en mobiele telefoons.

Uitzonderlijke goederen

De term “specialiteitsproduct” verwijst naar een goed of dienst die zich onderscheidt van de massa vanwege zijn ongebruikelijke eigenschappen of merknaam. Klanten zijn bereid tot het uiterste te gaan om dergelijke artikelen te verwerven. Consumenten besteden niet veel tijd aan het vergelijken van prijzen. Daarom hebben speciale producten de neiging om hogere prijzen te hebben. In plaats daarvan steken kopers meer tijd en moeite in het kopen van niche-artikelen.

Beschouw een Ferrari als illustratie (een speciaal product). Iedereen die een Ferrari wil kopen, zou veel werk moeten verzetten om er een op te sporen. Gerichte verkoop en beperkte distributie zijn nodig voor speciale producten, dus je kunt ze alleen in specifieke winkels krijgen.

Speciale items zijn onder meer premium horloges, zeldzame parfums, zeldzame auto’s en beroemde kunstwerken.

Kenmerken van gekochte goederen

anders dan anderen vanwege de uitzonderlijke kwaliteit of de manier waarop mensen het merk associëren met een bepaald idee

Goederen die niemand wil

Ongezochte items zijn items die consumenten ofwel nooit kopen, ofwel nooit serieus overwegen om te kopen als ze de kans krijgen. In de meeste gevallen overwegen consumenten van onverwachte goederen ze pas als ze ze nodig hebben. De kosten van ongewenste items variëren. Ongewenste goederen moeten agressief worden geadverteerd en persoonlijk worden verkocht omdat mensen er niet van nature aan denken.

Ongewenste items zijn onder meer diamanten verlovingsringen, begrafenisplannen en levensverzekeringen.

De waarde van weten hoe consumentenproducten variëren

Weten of een product bedoeld is voor gemak, winkelen, specialiteit of ongezocht is, is cruciaal. Er zijn verschillende strategieën nodig om elke variëteit te promoten, zoals zojuist werd gezegd.

Zo is suiker geen product dat baat zou hebben bij intensieve reclame. Marketingdollars zouden niet goed besteed worden om consumenten ervan te overtuigen dat het ene suikermerk superieur is aan het andere.

Er zijn echter aanzienlijke marketinginspanningen nodig voor producten waar weinig vraag naar is. Voor de gemiddelde klant is het kopen van levensverzekeringen niet iets dat ze routinematig overwegen. Daarom zijn er krachtige marketing- en reclameactiviteiten nodig om de bekendheid van producten met weinig vraag te vergroten en mensen te overtuigen ze te kopen.